Traineer i Brasilien

Boa vinda

Bus Rapid Transit

Publicerad 2015-04-22 01:59:07 i Allmänt,

Tiden springer iväg och bloggandet har hamnat lite i skymundan. Men vi lever och ska försöka publicera inlägg om vad vi gjort.
 
Förra veckan fick vi chansen att sätta oss in mer i transportsystemet här i Cuitiba. Som vi nämnt tidigare är de kända för sitt Bus Rapid Transit-system (BRT) och hur de har stadsplanerat och byggt för att optimera trafikflödena. De kallar det för Transit Oriented Development, och där var staden Curitiba väldigt tidiga. 
 
Ett tydligt tecken i staden är dessa busshållplatser som är formade som tuber. Där är det alltså en spärr för att komma in i tuben och antingen så betalar man med sitt digitala resekort eller med kontanter till spärrvakten som sitter i varje tub (likt tunnelbanan i Stockholm).
När bussen stannar vid tuberna så används en dörr för utpasserande och en dörr för inpasserande för att optimera flödet med människor. Bussen stannar så att dörrarna är i linje med "dörrarna i tuben" eller som här nedan, i linje med bussterminalens plattform.
 
Bussarna har sedan egna dedikerade filer där ingen vanlig biltrafik går. Systemet kallas Trinary system och innebär två enkelriktade vägar där biltrafiken går åt varsitt håll (vägen till höger går det bara bilar framåt och bilarna till vänster om bussen har en egen fil där de bara kör i den riktningen) och mellan dessa vägar finns alltså bussfilen, där bussarna kör åt båda håll.
I anslutning till staden bussterminaler har man även de så kallade "Streets of Citizenship", där de har decentraliserat de administrativa funktioner för att de som bor i utkanten av staden ska ha närmre till tjänster som kommun och stat erbjuder. I dessa byggnader samlar man alltså olika administrativa funktioner, exempelvis företag som distribuerar el och vatten, bankkontor, registrering för skola, skattekontor och ansökan om olika tillstånd. Detta för att invånarna ska slippa åka till innerstaden för att utföra sina ärenden. 
 
Tillbaka på bussen så ser ni på bilden nedan hur trafikflödena fungerar. Och den här sträckan är delar av Curitibas "Green line". 
 
Något smart är att de har olika färger på bussarna beroende på vilken typ av buss det är och vilken sträcka den kör. Exempelvis så stannar röd buss på många fler hållplatser än vad den blå bussen gör (båda går till innerstan) och grön buss går istället som en cirkel runt staden (kan jämföras med tvärbanan i Stockholm)
 
Det var allt för denna gång!
/Evelina
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vi heter Sun och Evelina och är 2 av 16 personer som går Trafikverkets traineeprogram. Under fyra veckor kommer vi genomföra vår utlandspraktik i Brasilien och delta i projektet "Smart city concepts in Curitiba - innovation for mobility and energy efficiency". Välkomna att följa vår resa!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela