Januarifloden
Med samma inställning som i förra inlägget - vad vore en utlandspraktik utan studiebesök på en trafikledningscentral - så fick vi möjligheten att besöka två olika centraler i Rio de Janeiro (som förövrigt betyder januarifloden). Det första var på COR - Centro de Operações do Rio. Verksamheten startade 2010 på initiativ från borgmästaren då han - bland många andra - blev "fast" i sitt hus pga stora översämningar och insåg att staden behövde vara bättre förberedd på stora störningar.


De har tillgång till enorma mängder data som de kan analysera för att hitta de bästa lösningarna. Utöver de 800 kamerorna så skapas stora delar av den trafikinformation de använder från applikationen Waze. Waze är en trafik- och navigationsapp och som de flesta av stadens invånvare använder sig av när de befinner sig i trafiken. Det möjliggör för COR att lokalisera vart de stora dataflödena är och på så sätt veta vart de ska rikta sina insatser. De får även reda på trafikolyckor och kan ibland även få bilder direkt från platsen. Även sociala medier övervakas för att kunna analysera situationer.

COR arbetar för att all information ska vara transparent och tillgänglig för alla. Endel av de kameror som COR använder kan även stadens invånvarna få tillgång till genom hemsidan. Bilden nedan är representanter från de olika informationskanalerna (tv, radio, sociala medier, hemsida) som arbetar dygnet runt för att sprida information till stadens invånare. De sänder live-tv ifrån COR två gånger om dagen och extra sändningar vid behov.



Nedan är en bild på det så kallade "krisrummet", där vissa utvalda samlas vid extrema nödsituationer och kan ha videolänk med borgmästaren (som har sista ordet vad gäller beslut).

Det var riktigt häftigt att få besöka COR och jag blev väldigt imponerad över hur de verkar samarbeta.
Besök nummer 2 var på Supervia, vilket är en tågledningscentral i Rio. De driver passagerartåg på åtta sträckor från centrum ut till stadens förorter (liknande pendeltåg).






Trafikcentralen har dock inte varit utrustad med de moderna trafikledningssytemen speciellt läge. Så sent som 2011 användes de gamla systemen, vilka har behållits som back-up.






Nu har sista veckan snart gått och vi börjar så sakteliga tänka på hemfärd...